FVD-school krijgt overheidsfinanciering en heropent in augustus

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

DEN HAAG (ANP) – De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.

“De school heeft aan de juiste eisen voldaan om te mogen starten: het aantonen van voldoende belangstelling, een positief advies van de inspectie over de onderwijskwaliteit, VOG’s voor bestuurders en toezichthouders en een uitnodiging aan de onderwijspartijen in de regio voor een gesprek”, aldus de zegsvrouw.

Baudet noemt de heropening “een absolute mijlpaal in de ontwikkeling van onze eigen ‘zuil'”. Hij schetst het vergezicht van een partij die in staat is om “onze eigen ambtenaren op te leiden, onze eigen specialisten en talking heads te produceren: om economisch, sociaal, cultureel, intellectueel en financieel sterk te worden”. Dat alles om een maatschappelijke beweging te vormen “die over de hele linie bouwt aan de culturele, economische en politieke verandering die noodzakelijk is voor het overleven van ons volk en onze beschaving”.

Zorgen over peilingen

Een groot deel van de Tweede Kamer maakt zich zorgen over de opkomst van Forum in de peilingen. Onlangs kreeg partijleider Lidewij de Vos bij een debat kritiek van links tot rechts om de “extreemrechtse zweem” rond haar partij, zoals PRO-leider Jesse Klaver het verwoordde. Partijen zeiden dat ze niet genoeg afstand nam van groepen die geweld gebruiken bij protesten tegen asielzoekerscentra. Zij merkten ook op dat meerdere FVD’ers, onder wie gemeenteraadsleden, een verleden hebben bij extreemrechtse organisaties zoals Geuzenbond en de Nederlandse Volks-Unie.

De school begint met groep 1. “Zij is gebouwd op de overtuiging dat het oude Europa béter was dan het nieuwe”, licht Baudet toe. “We bieden aparte leertrajecten aan voor jongens en voor meisjes – omdat we de biologische verschillen tussen de seksen erkennen.” In klassen van maximaal vijftien leerlingen is “ouderwetse aandacht voor basisvaardigheden zoals (hoofd)rekenen en schrijven met de pen”.

Forum is nog meer van plan met onderwijs. “Laten wij ervoor zorgen dat deze klas straks kan doorgroeien naar onze eigen Middelbare School – en wie weet op een dag een eigen universiteit”, schrijft Baudet.

 

ANP

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck