Kijkonderzoek gaat vanaf najaar ook kijkgedrag online meten

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

NMO Kijkonderzoek neemt vanaf komend jaar in de meting van de kijkcijfers ook het kijkgedrag op onlinedevices mee. Dat heeft een woordvoerder van NMO aan het ANP laten weten. Het gaat om een nieuwe stap in het doorvoeren van het nieuwe meetsysteem van de kijkcijfers dat twee jaar geleden van start ging. In eerste instantie zou deze fase in het tweede kwartaal van 2025 van start gaan.

Nationaal Media Onderzoek berekent de kijkcijfers sinds najaar 2023 op een nieuwe manier. De cijfers worden nu ook niet meer op de dag van uitzending gepubliceerd, maar een week later. Volgens NMO geven de nieuwe cijfers een completer beeld, omdat ook ‘uitgesteld kijken’ wordt meegerekend. De nieuwe manier van meten werd ontwikkeld en doorgevoerd in samenspraak met NPO, RTL en Talpa.

Dat in veel media nog de cijfers ‘oude stijl’ worden gecommuniceerd, heeft volgens NMO “niet de voorkeur”. Maar de organisatie gaat er niet tegen optreden. Eerder stelde NMO nog te onderzoeken of juridisch kon worden opgetreden tegen mensen die deze oude cijfers publiekelijk delen. Deze lijst met ‘oude cijfers’ wordt dagelijks gedeeld onder een grote groep mediaprofessionals in Hilversum.

Kijkcijferanalist Tina Nijkamp publiceert de cijfers ‘oude stijl’, dus de dag na de uitzending, vrijwel dagelijks op haar Instagram-account. Programma’s als RTL Boulevard maken ook regelmatig nog melding van deze cijfers. Zelfs PVV-leider Geert Wilders deelde afgelopen week de kijkcijfers ‘oude stijl’ van het programma Zomergasten waarin Özcan Akyol te gast was.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck