Onderzoek: minder dan helft Nederlanders geïnteresseerd in nieuws

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

HILVERSUM (ANP) – De interesse in nieuws onder Nederlanders is het afgelopen jaar gedaald tot 49 procent. In coronajaar 2021 was dat nog 64 procent en in 2023 kwam het uit op 51 procent. Dit blijkt uit het Digital News Report (DNR) dat het Reuters Institute for the Study of Journalism jaarlijks in Nederland publiceert in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM).

Naast de 49 procent die geïnteresseerd is in nieuws, geeft 13 procent van de ondervraagden aan helemaal niet geïnteresseerd te zijn. De interesse in nieuws daalt vooral onder jongeren. In 2023 was 44 procent van de 18- tot 34-jarigen nog geïnteresseerd in nieuws, terwijl dit in 2024 is gedaald tot 33 procent. Daarnaast gaf 30 procent van de mensen soms tot vaak het nieuws helemaal te mijden, 3 procent meer dan vorig jaar.

Ook bij het vertrouwen in nieuws is onder Nederlanders een lichte daling te zien, van 57 procent dat vertrouwen had in het nieuws dat geconsumeerd werd in 2023 naar 54 procent in 2024. “Het vertrouwen in nieuws daalt, maar is in vergelijking met andere landen nog steeds hoog”, concludeert het CvdM wel in het rapport. “Ook de interesse in nieuws is in vergelijking met andere landen niet laag.”

Kunstmatige intelligentie

Er blijft in Nederland wel veel vertrouwen in bekende grote nieuwsmerken als de NOS, RTL Nieuws, NU.nl, AD en de Volkskrant. De uitgedeelde cijfers per medium blijven ongeveer gelijk en onder de jongeren heeft negen op de tien nog vertrouwen in de merken.

Diezelfde jongeren geven desondanks aan dat sociale media de voornaamste bron zijn voor nieuwsconsumptie. “Het zou goed zijn als nieuwsmedia aansluiting vinden bij de nieuwsbehoeften van jongeren”, zegt het CvdM daarom. “In een informatieomgeving waar de hoeveelheid nieuws als vermoeiend wordt ervaren, is het een taak voor de journalistiek om zowel qua vorm en inhoud een connectie te maken met een nieuwe generatie nieuwsgebruikers.”

De meerderheid van de Nederlandse bevolking voelt zich niet prettig bij nieuws dat voor een groot deel door kunstmatige intelligentie (AI) is gemaakt. Van de ondervraagden geeft 52 procent aan zich (zeer) onprettig te voelen over nieuws dat voornamelijk door AI is gemaakt, met slechts menselijk toezicht. Als mensen de basis van het nieuws vormen en AI een ondersteunende rol speelt, is het vertrouwen groter. In dat geval geeft 33 procent aan zich niet prettig te voelen.

 

ANP

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck