Knallende ruzie Haakon en Mette-Marit met gemeente over duikplank
Volgens Nettavisen heeft het kroonprinsenpaar toestemming gevraagd aan de gemeente Risør om een beschadigde steiger te vervangen. Ook wilden Haakon en Mette-Marit een duikplank van 150 centimeter laten plaatsen bij hun vakantieverblijf. Die duikplank moest het gebruik van de plek aan zee makkelijker en aantrekkelijker maken.
Duikplank
Maar de Statsforvalteren van Agder, een soort provinciale toezichthouder, steekt daar een stokje voor. Tegen het vervangen van de kapotte steiger is geen bezwaar, maar de duikplank is een ander verhaal. Volgens de toezichthouder zorgt zo’n ingreep voor verdere privatisering van de kustzone. Ook zou het bouwwerk worden geplaatst op een holm die nu nog onbebouwd is. Een frisse duik vanaf hun eigen plank zit er dus niet in.
Het is niet de eerste keer dat de vakantieplannen van Haakon en Mette-Marit op Flatholmen voor gedoe zorgen. Het kroonprinsenpaar kocht de idyllische plek in 2008. Eerder kregen ze al toestemming voor grotere bouwplannen op het eiland, waaronder het slopen van de oorspronkelijke hut en het bouwen van een bijgebouw. Die plannen werden later stilgelegd en de vergunning zou inmiddels zijn verlopen.
Andere zorgen
Het gedoe rond de duikplank komt op een moment waarop Mette-Marit zelf andere zorgen heeft. De Noorse kroonprinses ligt momenteel in het Oslo University Hospital Rikshospitalet, waar ze na een longtransplantatie nog enkele weken moet blijven. Mette-Marit lijdt al jaren aan longfibrose, een chronische en levensbedreigende longaandoening.
Volgens het Noorse hof is de transplantatie tot nu toe succesvol verlopen. Mette-Marit blijft voorlopig opgenomen om haar medicatie goed in te stellen, mogelijke complicaties in de gaten te houden en te revalideren. Kroonprins Haakon past zijn officiële programma aan om zijn vrouw in deze periode te steunen.




