Onderzoek: jongeren vinden hun weg naar reguliere media niet

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Jongeren vinden steeds moeilijker hun weg naar het traditionele journalistieke nieuwsaanbod. Het mediarepertoire van de generatie die met sociale media is opgegroeid verbreedt zich niet als de jongeren ouder worden. Jongeren zoeken steeds minder zelf het nieuws op, maar gaan ervan uit dat het nieuws hen wel zal bereiken via sociale media en zoekmachines. Dat blijkt uit het Digital News Report (DNR) dat het Reuters Institute for the Study of Journalism jaarlijks in Nederland publiceert in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM). De resultaten worden dinsdag gepresenteerd.

Het Commissariaat voor de Media noemt deze uitkomsten “zorgwekkend. Want hiermee neemt de macht van de poortwachtersfunctie van big tech toe.” De waakhond beklemtoont dat “vertrouwen in nieuws een belangrijke voorwaarde is om geïnformeerd te kunnen zijn en als burger actief in de democratie te kunnen participeren”.

Daarom adviseert het Commissariaat voor de Media een langetermijnplan op te stellen dat ervoor zorgt dat nieuwsmedia relevant blijven voor iedereen in de samenleving. “We kunnen een analogie trekken met de introductie van de publieke omroep in de jaren vijftig”, schrijft de waakhond in zijn aanbevelingen. “De wetgever vreesde dat het nieuwe massamedium televisie de publieke opinie schade zou kunnen toebrengen en richtte een publieke omroep op. Nu is het opnieuw tijd de ontwikkeling van een dergelijk platform te stimuleren.”

Coronapandemie

De helft van de Nederlanders zegt anno 2025 het merendeel van het nieuws te vertrouwen. Een derde is neutraal en 20 procent heeft geen vertrouwen in het nieuws. In 2021 – tijdens de coronapandemie – zei nog 59 procent vertrouwen in het nieuws te hebben. Volgens het onderzoek van de mediawaakhond is het vertrouwen in het nieuws nu op het laagste punt sinds de eerste meting in 2018. De groep mensen die geen vertrouwen zegt te hebben in nieuws is sinds 2018 bijna verdubbeld.

Wat opvalt, is dat bij mensen die televisie als belangrijkste nieuwsbron hebben het vertrouwen in nieuws relatief hoger is. Deze mensen krijgen namelijk tussen alle amusementsprogramma’s door nog wel nieuwsitems mee. Het tegenovergestelde gebeurt op sociale media. “Als een gebruiker berichten over nieuws negeert, leert het algoritme dat diegene nieuws niet interessant vindt en zal het ook geen nieuws meer tonen. Daardoor komt het niet voorbij, daalt het gebruik en daarmee ook het vertrouwen”, aldus het Commissariaat.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck