Showbizz-expert Anette de Vries: Pa-pa-paniek voor Maan!
Maans drastische transformatie van stralende podiumster naar duistere paranoia valt niet in goede aarde. Maar wie had anders verwacht als je jezelf een ‘marionet van de duivel’ noemt?
Tijdens haar show in de Ziggo Dome in 2022 deed Maan een serieuze poging om een soort Taylor Swift te zijn, compleet met glitters en een knalrood jurkje. Samen met haar nieuwe vlam, Karel Gerlach van Goldband, bracht ze ‘Stiekem’ ten gehore en deelde ze een kus, als een rebelse middelvinger naar de gevestigde orde.
Frustratie
Ook achter de schermen begon Maan te veranderen. In een interview uitte ze haar frustratie over de voortdurende aandacht en genadeloze veroordelingen van de wereld. Dus wat deed Maan? Ze nam een nieuwe look aan, geruchten over drugsgebruik en een burn-out vlogen ineens in het rond, en met een nonchalant gebaar verklaarde ze: ,,Ik ben mijn oude muziek ontgroeid.” En poef, weg was ze.
Sound
Nu, na een welverdiende pauze, is ze terug met een nieuwe sound waar niemand echt warm voor lijkt te lopen. Het AD noemt het zelfs ‘duister’. Nou, ‘Paranoia’ heeft nog niet eens de Top 40 of de Single Top 100 gehaald, wat vrij ongebruikelijk is voor Maan. Het nummer is zelfs niet te vinden in de virtuele kelder van Spotify.
Baksteen
Het is niet verrassend dat luisteraars haar laten vallen als een baksteen. Maan, ooit het symbool van zonnestralen en regenbogen met haar muziek, lijkt plotseling in een depressieve en onsexy spiraal te zijn beland. Ze laat haar publiek nu volledig in de steek met sombere songs à la Kurt Cobain. En die clip, waarin ze leunt op de muzikale schouders van Joost Klein met zijn ‘Euro-pa-pa, Euro-pa-pa’, roept eerder een gevoel op van totale ‘Euro-pa-pa-pa-niek’.
Vonk
Laten we hopen dat Maan zichzelf een beetje vrijheid geeft om te chillen en haar creatieve mojo terug te vinden, zonder zichzelf te zwaar op de korrel te nemen. Want een beetje vrolijkheid kan nooit kwaad, zelfs niet voor een maan die in de schaduw staat.